Clubhistorie

FC Suryoye-Mediterraneo bestaat ruim vijftig jaar. De Enschedese voetbalvereniging, waarvan de hoofdmacht momenteel uitkomt in de tweede klasse zondag, telt ongeveer vierhonderd leden.

SV Mediterraneo werd op 1 mei 1965 opgericht door immigranten van vooral Italiaanse afkomst. Het was destijds één van de eerste ‘buitenlandse’ sportverenigingen in Nederland die Koninklijke goedkeuring verkreeg. De club is na vele omzwervingen, met meerdere tijdelijke locaties, in 1980 gehuisvest in Stadsveld. SV Mediterraneo werkte ongeveer vijftien jaar wedstrijden af in die wijk. In 1995 verhuisde de vereniging naar Sportclub Wesselerbrink-Midden. Inmiddels is de club al ruim twintig jaar gevestigd aan de Geessinkweg 244 in Enschede-Zuid.

Naamswijziging
Rond het decennium maakten de eerste leden van de Suryoye-gemeenschap de overstap naar SV Mediterraneo. In de loop der jaren kwamen daar steeds meer Suryoye bij en nam het aandeel spelers van Mediterraanse komaf verder af. In 2011 bestond ongeveer negentig procent van het ledenbestand uit Suryoye. Daarop werd in goed onderling overleg en met goedkeuring een handvol overgebleven Italianen bij de club, besloten tot een naamswijziging. De vereniging ging in het seizoen 2011/2012 verder onder de naam FC Suryoye-Mediterraneo.

Drie promoties in tien jaar tijd
Tot 2008 speelde de club een anonieme rol in de zesde klasse. In dat jaar werd onder de naam SV Mediterraneo voor het eerst promotie afgedwongen door de hoofdmacht. Twee jaar later kroonde het eerste elftal zich opnieuw tot kampioen, ditmaal in de vijfde klasse. Na drie seizoenen in de vierde klasse te hebben gespeeld, maakte FC Suryoye-Mediterraneo 2013 de opwachting in de derde klasse. De hoofdmacht sleepte hier ook de titel in de wacht. In het seizoen 2014/2015 debuteerde FC Suryoye in de tweede klasse. Degradatie kon echter niet afgewend worden waardoor de club momenteel uitkomt in de derde klasse. Na een jaar in de derde klasse te hebben gespeeld promoveerde FC Suryoye in nacompetitie terug in de tweede klasse.

4 jaar geleden ging het antieke en pittoreske clubgebouw van FC Suryoye vanwege een gebrek aan ruimte naar de vlakte. Sinds de zomer van 2015 heeft FC Suryoye een nieuwe, ruimere kantine. Op dat moment telde de vereniging zo’n vierhonderd leden, verdeeld over dertien jeugdteams en zeven seniorenelftallen. De ambitieuze voetbalvereniging maakte begin 2016 bekend dat Theo Vonk in het nieuwe seizoen de hoofdtrainer wordt. De voormalige coach van onder meer FC Twente, AZ en Real Burgos is de vervanger van Wesley Sanders, die na anderhalf seizoen de overstap maakt naar Eilermark. Wesley Sanders werd opgevolgd door Walter Weghorst, Walter dwong promotie in de nacompetitie naar de tweede klasse af voordat hij vertrok naar Oldenzaal de Esch. De huidige trainer is Paul Krabbe.

De redactie van FC Suryoye is voor de website en voor de aankleding van de nieuwe kantine op zoek naar nostalgie. Heb jij nog oude foto’s of antieke beelden uit de jaren ’70, ’80, ’90, stuur ze dan op naar [email protected].

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!